]]>

« Home | اثرات کار نشسته » | safety culture and climate(in turkish) » | ارزيابی ريسک » | persian MSDS » | ايمنی فرآيند » | Dan Petersen Principles » | ERGONOMÝ BÝLÝNCÝ » | Ergonomics handbook » | اثرات صدا بر عملکرد انسان » | Accident costs »

Tuesday, July 04, 2006

کميته های ايمنی و بهداشت حرفه ای

وظايف و اختيارات کميته هاي ايمني و بهداشت حرفه اي

دکتر تيمور اللهياری

  1. وظايف کميته ايمني و بهداشت حرفه اي
    نقش کميته هاي ايمني و بهداشت حرفه اي بررسي و حل مشکلات خاص ايمني وبهداشتي توسط کارکنان يا ارجاع به مديريت است.کميته ايمني و اعضاء آن همچنين در شناسايي ،ارزيابي و کنترل مخاطرات محيط کار به سازمان يا شرکت کمک مي کنند.براي مثال:
    انجام بازرسي هاي منظم از ساختمانها حداقل هر سه ماه يکبار
    آناليز اطلاعات بويژه آمار و اطلاعات حوادث و رويدادهاي محيط کار براي شناسايي خطرات ايمني و بهداشت حرفه اي و روند آن.
    بررسي و تلاش براي حل مشکلات ايمني و بهداشت حرفه اي مطرح شده توسط کارکنان يا مديريت.

    اختيارات کميته ايمني و بهداشت حرفه اي
    براي انجام اين وظايف کميته ايمني و بهداشت حرفه اي داراي يکسري اختيارات قانوني است.بر اساس قانون ايمني و بهداشت حرفه اي اختيارات کميته ايمني و بهداشت حرفه اي بشرح زير مي باشد:
    § بازبيني اقدامات ايمني و بهداشتي
    § بررسي مخاطرات ايمني و بهداشتي
    § حل مشکلات ايمني و بهداشتي
    § درخواست بازرس يا مشاور بيروني در مواقعي که مشکل در داخل سازمان قابل حل نباشد.

    چه مسايلي را مديريت بايد براي مشاوره ارجاع دهد؟
    قانون جديد ايمني و بهداشت مشاوره را يک فرآيند دو سويه مي داند . همچنين با ارجاع مشکلات ايمني و بهداشت حرفه اي توسط کارکنان به مديريت، قانون مديريت را ملزم به مشاوره با کارکنان در مسائل عمده ايمني وبهداشتي مي نمايد. اين مسايل عبارتند از:
    · طراحي تاسيسات جديد يا بازسازي ساختمانهاي موجود
    · طراحي،اجرا و ارزشيابي برنامه هاي ايمني و بهداشت حرفه اي،خط و مشي ها و رويه ها
    · ايجاد تغييرات يا ارائه روشهاي کاري جديد از قبيل چرخه نوبت کاري که بر ايمني و بهداشت کارکنان تاثير دارد.
    · خريد تجهيزات جديد مانند کامپيوترها يا تغييرات در ساختمانها و تجهيزات.
    مديران ملزم هستند تا مباحثي از اين قبيل را که تاثيرات بالقوه بر ايمني و بهداشت دارند به کميته ارجاع داده يا با ساير مشاوران براي حصول اطمينان از آگاه بودن کارکنان و بازخورد آنها مشاوره کنند.

    آيا اين به مفهوم اطاعت مدير از توصيه هاي کميته ايمني وبهداشت حرفه اي يا مشاوران است؟
    نه.بعنوان بخشي از وظيفه مديريت ،اتخاذ تصميم نهايي در مورد مسائل ايمني و بهداشت حرفه اي بر عهده مديريت است.اما مديريت بايد توصيه هاي کميته را بطور جدي در فرآيند تصميم گيري مورد توجه قرار دهد.

    در صورتي که مديريت کميته را ناديده بگيرد چه اتفاقي مي افتد؟
    صرف اينکه مديريت کميته ايمني و بهداشت حرفه اي را داير کرده رافع مسوليت هاي مديريت در قبال کميته نيست.بمنظور تکميل وظايف خود مديريت بايد:
    · اطلاعات ايمني و بهداشت حرفه اي را با کارکنان به اشتراک بگذارد.
    · فرصت بيان ديگاهها و نظرات کارکنان نسبت به مسائل ايمني و بهداشتي را فراهم کند.
    · از نظرات و پيشنهادات کارکنان در فرآيند تصميم گيري استفاده کند.
    همانطور که قبلا بيان شد يک مدير همچنين بايد در مورد برخي موضوعات خاص که در قانون ذکر شده مشاوره کند.در صورتيکه مدير اين موضوعات را به مشاوره نگذارد تخلف از مقررات صورت گرفته است.

    مسئوليت هاي مديريت در ارتباط با کميته ايمني و بهداشت حرفه اي
    قانون ايمني و بهداشت حرفه اي برخي الزامات قانوني خاص را مطرح مي کند تا اطمينان حاصل شود که مديريت امکانات ،زمان و حمايت مالي را براي مکانيسم مشورتي که در محيط کار داير شده را فراهم ميکند.بطور خاص نماينده کميته و نمايندگان کارکنان عضو کميته بايد بتوانند:
    · دسترسي قابل قبول به کارکنان در طول 12 ساعت کار جهتد مشاوره داشته باشند.
    · دسترسي قابل قبول به محيط کار در طول ساعات کار داشته باشند تا بتوانند جلسات،انتخابات و بازرسي ها را انجام دهند.
    · حق الزحمه اي براي مشارکت آنها در کميته و ارائه خدمات مشاوره اي از جمله آموزش و حضور در جلسات دريافت کنند.
    · بازپرداخت هزينه هاي معقول صرف شده براي فعاليتهاي مشاوره اي از جمله آموزش
    · مکان مناسب براي فعاليتهاي مشاوره اي.اين مکان بايد داراي تلفن،فاکس،امکانات کپي، جاي مناسب براي بايگاني و اتاق جلسات باشد.
    در کميته ايمني و بهداشت حرفه اي نمايندگان بايد توسط کارکنان براي يک دوره دو ساله انتخاب مي شوند.نمايندگان کميته ايمني و بهداشت و نيز نمايندگان کارکنان و مديريت در کميته بايد آموزش هاي رسمي را گذرانده باشند.اين آموزش ها بايد شامل يک دوره چهار روزه از يک مرکز آموزش رسمي معتبر باشد.آموزش بايد در طول ساعات کار بوده و هزينه آن توسط مديريت پرداخت گردد.
    روش حل مسايل و مشکلات ايمني و بهداشت حرفه اي
    بر اساس مقررات جديد ايمني و بهداشت حرفه اي وظيفه اصلي حل مشکلات ايمني و بهداشت حرفه اي بر عهده کميته ايمني و بهداشت حرفه اي است.براي اين منظور مديريت بايد فرصت مطرح کردن مشکلات و ارائه راه حلها را به کارکنان بدهد.مراحل کار بشرح زير است:پ

    در صورت امکان کارکنان بايد براي حذف يا کنترل خطرات محيط کار در منبع تلاش کنند (بعنوان مثال حذف خطرات سقوط با برداشتن جعبه ها و موانع يا تميز کردن مواد ريخته شده) 1-در صورتيکه مشکل ايمني و بهداشتي بسرعت قابل حل نباشد کارکنان بايد در اولين فرصت مسله را به سرپرست يا مسئول خود گزارش کنند.2-مسئول مربوطه بايد براي حل مشکل تلاش کرده و اقدامات لازم را مبذول نمايد-
    3-جائيکه سرپرست قادر به حل مشکل نيست کارکنان يا سرپرست بايد مسئله را از طريق نمايندگان خود به کميته ارجاع دهد
    در صورتيکه نماينده مديريت در کميته قادر به حل مشکل نيست در يک محدوده زماني قابل قبول مسئله بايد به بازرس بيروني يا نماينده ار گان دولتي مسئول براي تحقيق و رسيدگي ارجاع شود


E-mail this post



Remenber me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...

Add a comment

 
Subscribe to IOHE
Powered by groups.yahoo.com